Montag, Juni 25, 2012

Über Romane

Heute habe ich zuhause den Roman von Elif Shafak ausgelesen und er hat mir - wie alle Romane von ihr - sehr gefallen. Der Roman um Türken und Kurden, die zuerst in der Türkei leben und später dann in London, um Ehre und Ehrenmorde, um Familie und Geschwister, hat mich fasziniert und die knapp 400 Seiten sind wie im Flug vergangen. Der Roman hatte auch ein unvorhergesehenes und überraschendes Ende.

Dazupassend habe ich heute Abend dann ein Buch begonnen,  in dem es darum geht, warum und wie manche Romane uns im Sturm nehmen und andere uns kaltlassen und ich finde es bisher sehr interessant.

Mein Neues:

James WOOD
How Fiction Works

From Publishers Weekly: Wood takes aim at E.M. Forster's longtime standard-bearer Aspects of the Novel in this eminently readable and thought-provoking treatise on the ways, whys and hows of writing and reading fiction. Wood addresses many of the usual suspects—plot, character, voice, metaphor—with a palpable passion (he denounces a verb as pompous and praises a passage from Sabbath's Theater as an amazingly blasphemous little mélange), and his inviting voice guides readers gently into a brief discourse on thisness and chosenness, leading up to passages on how to push out, the contagion of moralizing niceness and, most importantly, a new way to discuss characters. Wood dismisses Forster's notions of flat or round characters and suggests that characters be evaluated in terms of transparencies and opacities determined not by the reader's expectations of how a character may act (as in Forster's formula), but by a character's motivations. Wood, now at the New Yorker and arguably the pre-eminent critic of contemporary English letters, accomplishes his mission of asking a critic's questions and offer[ing] a writer's answers with panache. This book is destined to be marked up, dog-eared and cherished.

Keine Kommentare: